INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Aleksander Prochenkowicz  

 
 
XVII - XVII
Biogram został opublikowany w latach 1984-1985 w XXVIII tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Prochenkowicz (Prohenkowicz, Prohienkowicz, Prohenkiewicz, Prucheński) Aleksander (XVII w.), rzeźbiarz (snycerz) i murator.

P. był zapewne uczniem rzeźbiarza lwowskiego Stanisława Driara (zm. 1647), ożenił się bowiem z wdową po mistrzu, Anną. Niektórzy badacze uważają P-a za ucznia Jana Pfistera. Działał we Lwowie w l. 1647–77. Znane są nieliczne jego dzieła z późnego okresu twórczości. W r. 1653 miał spór z karmelitami bosymi we Lwowie, z czego Mieczysław Gębarowicz wnosi, że P. mógł wykonać figury drewniane do ołtarza głównego w nowo wzniesionym kościele tegoż zgromadzenia. W r. 1663 rzeźbił lichtarz dla Wilhelma Gieby (?) we Lwowie. Dn. 12 III 1670 członkowie kapituły lwowskiej zawarli kontrakt z «Panem Alexandrem Prucheńskim, snycerzem i przedmieszcaninem lwowskim» na wykonanie nagrobka arcybpa Jana Tarnowskiego (zm. 24 VIII 1669) z marmurów i alabastru. Dzieło miało być ściśle wzorowane «stylunkiem i modą» na nagrobku arcybpa Jana Zamoyskiego, wykonanym ok. r. 1615, a przypisywanym rzeźbiarzowi Janowi Pfisterowi. Nagrobek Tarnowskiego został wykonany w r. 1670 za sumę 1 800 złp. i ustawiony w kaplicy Zamoyskiego przy katedrze łacińskiej we Lwowie (zachowała się jedynie alabastrowa figura leżącego arcybiskupa z wykutą na podnóżku sygnaturą rzeźbiarza – «ALEXAN: PROHENKOWICZ»). Dzieło to, utrzymane w konwencji późnorenesansowej, nie dorównuje pierwowzorowi pod względem doskonałości opracowania. Władysław Łoziński, a za nim inni badacze, przed odkryciem kontraktu przez M. Gębarowicza, niesłusznie przypisywali P-owi na podstawie analogii formalnych także nagrobek arcybpa J. Zamoyskiego. Ostatnim znanym dziełem P-a jest barokowy polichromowany krucyfiks drewniany w kolegiacie w Łomży (pierwotnie zapewne umieszczony na belce tęczowej) z malowaną sygnaturą – «ALEXANDER PROHENKIEWICZ MISTRZ (?) Z MIASTA LWOWA Pasyia robiła sie R. P. 1677 d 1 nbra (…)». T. Mańkowski przypisał P-owi autorstwo dwu nagrobków Milewskich: Jana (zm. 1639) i Jana młodszego, kanonika lwowskiego (zm. 1641) z figurami alabastrowymi w półpostaci w kaplicy Milewskich przy katedrze łacińskiej we Lwowie. Jest to jednak atrybucja mało prawdopodobna ze względu na chronologię, dopiero bowiem w r. 1647 pojawia się P. jako mistrz w aktach miejskich Lwowa.

Nie jest znana dotąd działalność P-a jako muratora. Był on członkiem lwowskiego cechu muratorów i kamieniarzy, ale miał złe stosunki zawodowe. W r. 1660 miał zatarg ze snycerzem Grzybowskim oraz ze snycerzem Stefanem Ossowiczem-Przyjaznym, który miał powiedzieć, że P. nie godzien z nimi pozostawać w cechu. Już w r. 1652 P. był właścicielem nieruchomości na Przedmieściu Halickim we Lwowie, gdzie z pewnością miał warsztat. Uczniami jego byli Piotr Kalita (1649) i Tomasz Driarczyk (pasierb P-a z pierwszej żony Anny), syn zmarłego Stanisława, rzeźbiarza.

P. był dwukrotnie żonaty. Może jego synem lub bliskim krewnym był Wojciech Prochenkowicz, snycerz z Łucka, który w r. 1697 otrzymał wynagrodzenie za oprawę snycerską organów w kościele Św. Anny w Kodniu nad Bugiem.

 

Thieme – Becker, Lexicon d. Künstler; Katalog zabytków sztuki w Pol., IX województwo łomżyńskie, z. 1 Łomża i okolice; Orłowicz M., Ilustrowany przewodnik po Lwowie, Wyd. 2., Lw. 1925 s. 78–80; – Gębarowicz M., Studia nad dziejami kultury artystycznej późnego renesansu w Polsce, Tor. 1962 s. 302–5; tenże, Szkice z historii sztuki XVII w., Tor. 1966 s. 124, 125, 127–39, 177; Kowalczyk J., O sztuce kręgu lwowskiego opus secundum, „Biul. Hist. Sztuki” R. 32: 1970 nr 3–4 s. 342– 4; Łoziński W., Sztuka lwowska w XVI i XVII wieku, Lw. 1898; Mańkowski T., Dawny Lwów, jego sztuka i kultura artystyczna, Londyn 1974 s. 232, 242, 259, 312; – IS PAN: Materiały do Słownika Artystów Pol., wypisy Edwarda Różyckiego.

Jerzy Kowalczyk

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.